Trendy polskiego internetu
Sprawdź popularne trendy w polskim internecie! Na topie:
Sofia Ennaoui


Ranking firm pożyczkowych

Ranking i test firm pożyczkowych

20 lipca 2019, imieniny obchodzą Czesław, Hieronim, Fryderyk. Zobacz: Rocznice.

Dzisiaj polecamy film:

Nowości

Co u nas słychać?
Zmieniamy się
Nowa baza filmów
Polecamy się
Ocenianie filmów
Całe filmy

Filmy

Polecamy nową bazę filmów!
Pełna lista filmów
Wyszukiwarka

Rozdzielczość ekranu

Rozdzielczość ekranu - jeden z parametrów trybu wyświetlania, parametr określający liczbę pikseli obrazu wyświetlanych na ekranie w bieżącym trybie pracy monitora komputerowego, telewizora a także każdego innego wyświetlacza, którego obraz budowany jest z pikseli. Rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie.

Pojęcie rozdzielczości ekranu jest dość mylące, gdyż tak naprawdę nie jest to rozdzielczość wyświetlacza, lecz rozdzielczość obrazu na tym wyświetlaczu, a w większości urządzeń bieżący tryb wyświetlania można zmieniać skokowo wewnątrz określonego zakresu, którego granice, jak i poszczególne dostępne rozdzielczości powiązane są z budową urządzenia wyświetlającego, budową karty graficznej, wielkością pamięci na tej karcie oraz oprogramowaniem (sterownik karty, system operacyjny).

Odczucie zmiany wielkości obrazu w miarę wzrostu rozdzielczości jest wywołane tym, że zazwyczaj stałe elementy interfejsu systemu operacyjnego, takie jak ramki, ikonki itp. mają stałą wielkość w pikselach.

Dla telewizorów analogowych, rozdzielczość jest związana z przepustowością sygnału luminancji i jest określany w "liniach", jako największa liczba naprzemiennych białych i czarnych pionowych pasków, które mogą być wyświetlone wszerz ekranu bez nakładania się na siebie. Czasami linie są liczone na szerokości równej wysokości obrazu, zamiast na całej szerokości. To powoduje powstanie dwóch miar rozdzielczości poziomej, co może powodować nieporozumienia. Rozdzielczość pionowa, podobnie jak w urządzeniach cyfrowych, jest liczbą poziomych linii na obrazie.

Obecnie, standardowymi rozdzielczościami są 640x480 (VGA, Video Graphics Array), 800x600 (SVGA, Super VGA), oraz 1024x768 (XGA/XVGA, eXtended czyli rozszerzona). Niektórzy użytkownicy, szczególnie programów CAD oraz gracze, używają rozdzielczości 1600x1200 (UXGA, Ultra-eXtended) lub wyższych, jeżeli mają odpowiedni sprzęt. Kiedy rozdzielczość wyświetlania jest zbyt duża w stosunku do możliwości monitora lub wyświetlacza, niektóre systemy tworzą wirtualny ekran, który może być przewijany "pod" fizycznym ekranem.

Dla telewizji cyfrowej i HDTV, typowe rozdzielczości pionowe to 720 lub 1080 linii.

Rozdzielczość 640x480, wprowadzona przez IBM PS/2 VGA i MCGA (MultiColor Graphics Array), zintegrowane karty graficzne, stała się standardem od 1990 do 1997 roku, częściowo dzięki swoim proporcjom 4:3. 800x600 była standardową rozdzielczością od roku 1998 do roku 2006, a obecnie za standardową rozdzielczość możemy uznać 1024x768 i więcej. Wiele stron internetowych i produktów multimedialnych jest zaprojektowanych dla takiej rozdzielczości - choćby nasza strona. Większość współczesnych gier, wypuszczonych w erze 128-bitowych kart graficznych, w ogóle nie pozwala na używanie mniejszej rozdzielczości niż 800x600. Windows XP zostało zaprojektowane do pracy w rozdzielczości co najmniej 800x600 (ale jest możliwa praca w trybie 640x480).

Uznaje się, że dla monitorów 15" i 17" (381 mm i 432 mm), rozdzielczość 1024x768 jest standardem, natomiast dla monitorów 19" zaleca się 1280x1024. Dobre monitory 21" (533 mm) zazwyczaj potrafią wyświetlać obraz w rozdzielczości 1600×1200. Są także szerokie monitory 24" (610 mm), które często będą w stanie pracować w rozdzielczości poziomej 2048 pikseli lub większej.

Główne źródło: Wikipedia, licencja GNU FDL
' . . '